Teoria barw - W. Kandinsky o działaniu koloru

W tym wpisie pragnę kontynuować temat o kolorach. Tym razem sięgnę po teorię wybitnego abstrakcjonisty W. Kandinskyego i jego książki O duchowości w sztuce. Tego artystę bardzo cenię zarówno za prace artystyczne jak i teoretyczne :)
Postaram się aby treść przeze mnie napisana była w miarę prosta i zrozumiała ;)


Dzisiaj pragnę Wam przybliżyć oddziaływanie barw na nas...
Kandinsky  pisał o 2 sposobach ich postrzegania - 1 czysto fizycznym, który wydaje się sprawą oczywistą ;) oraz 2 - wynik obserwacji koloru, tj. działanie emocjonalne, psychiczne.
Artysta pisał, że barwa czerwona jest w stanie wywołać podobną reakcję, jak ogień, dlatego że on sam jest czerwony... Kolor ten zawsze kojarzy się nam z czymś przykrym, zwraca naszą uwagę (sygnalizacja świetlna, krew, ogień itp.). Ponadto pisał także, iż niektóre barwy mogą ,,wyglądać chropowato, kłująco, a w przeciwieństwie do nich inne wydają się gładkie, zamszowe' chętnie by się je głaskało (ciemna ultramaryna, zieleń szmaragdowa, kraplak). Na tym także polega różnica pomiędzy zimnymi i  ciepłymi tonami barwnymi". Kandinsky pisze również o barwach, które działają miękko, jak kraplak oraz o takich, które dają wrażenie ,,twarde" - zieleń kobaltowa, zieleń szmaragdowa.
Artysta pisał o kolorze, że jest on sposobem wywierania bezpośredniego wpływu na duszę... ,,Kolor jest klawiszem, oko jest młoteczkiem. Duch zaś wielostrunnym fortepianem"
Dla Kandinskyego barwy miały swoje przełożenie w muzyce!
Najpierw jednak, kolejne podziały o których pisał artysta:
1. ciepłe lub zimne barwy
2. jasne lub ciemne ich odcienie.

Temperatura koloru zależna jest od rodzaju powinowactwa z barwą żółtą lub błękitną!  Fakt, iż dany kolor może być zimny lub ciepły jest istotną cechą wewnętrzną i ma ogromne znaczenie...
Druga z podstawowych przeciwieństw, o których pisał Kandinsky to kontrast bieli i czerni, tj. 2iej pary z pośród 4 głosów koloru: jasny - ciemny. ,, Biel i czerń posiadają tę samą zdolność poruszania się w kierunku patrzącego i w odwrotnym, od niego, tyle że z mniejszą energią - są bardziej statyczne, nieruchome".

Kandinsky pisał w O duchowości w sztuce również o dynamice odśrodkowej i dośrodkowej,którą wybaczcie - ale dla Waszego dobra, żeby Wam nie mącić w głowie - pominę ;)
Przejdę zatem do samych cech barw, czyli do tego jaki dają nam wrażenia psychiczne i emocjonalne!

Żółty
Kandinsky pisał, że nas niepokoi, kłuje, pobudza i uaktywnia charakterystyczną dla siebie agresywność, niekiedy drażniąc umysł w sposób arogancki i natrętny.

Błękit
Posiada zdolność zapadania się. W głębokich tonach tej barwy staje się bardziej intensywne to odczucie, budzi w człowieku tęsknotę za czystością i transcendencją... Koi nas, chłodzi, uspokaja. To kolor nieba! Kiedy słyszymy słowo ,,niebo" właśnie ta barwa przychodzi nam na myśl...

Zieleń
Odcień czysty jest najspokojniejszym ze wszystkim, całkowicie koi nerwy i usuwa stres. Nie posiada żadnej dynamiki, nie sugeruje żadnych emocji i niczego też od nas nie wymaga... W nadmiarze jednak, może działać na nas nużąco.

Biel.
Jest barwą ciszy, milczenia. Gdyby przyrównać ją do dźwięku... Jest milczeniem... Jest początkiem czegoś.

Czerń
To barwa czegoś, co zgasło, czegoś, co się wypaliło/spaliło... Jest to najbardziej głuchy kolor, bez jakiegokolwiek dźwięku, dlatego to każda inna barwa zestawiona z nią staje się dźwiękiem, staje się wyraźna, widoczna!

Szarość
Połączenie czerni i bieli. Szarość również jest głucha i statyczna, podobnie jak czerń i biel ale inna, niż nieruchoma zieleń. Szarość to kolor odzwierciedlający całkowity brak nadziei...

Czerwień
Kolor niesamowicie ciepły, dający wrażenie żywotności, nie spokoju ale nie rozpraszający jak żółć! Silna barwa, kojarząca się z mężczyzną ;) Czerwieni nie jest łatwo wygłuszyć,można ją przełamać błękitem (,,jak rozżarzone żelazko studzi się wodą"). Czerwień cynobrowa nie lubi w ogóle niczego zimnego, dlatego że od razu traci dźwięczność i swój wyraz... Zimny jej odcień można łatwo pogłębiać ale zmienia się wtedy także jej charakter - stopniowo znika jej aktywność. Zimna i jasna czerwień jest bardziej namacalna, materialna, przypomina młodzieńczą radość i szczerość. Czerwień ciepła, podkręcona żółcieniem daje kolor pomarańczowy...

Pomarańcz
Kolor energetyczny, mocny. Jest wynikiem ,,przybliżonej" czerwieni, poprzez dodanie do niej koloru żółtego.

Fiolet
To oziębła czerwień! Powstaje w wyniku zmieszania czerwieni z błękitem :) Psychicznie i fizycznie jest barwą zimną, ma w sobie coś chorobliwego, zgaszonego i melancholijnego...


Jak widzicie barwy mają ogromne znaczenie, nie tylko w malarstwie ale w ogóle we wszechświecie. Zwykły człowiek nie zdaje sobie sprawy z tego jak bardzo barwy wykorzystywane są w reklamach w tv, na plakatach, bilboardach czy chociażby w modzie :) W tym wpisie nie omówiłam jeszcze innego aspektu, bardzo ważnego i również nierozerwalnie związanego z barwami, tj. symboliki. Jeżeli będziecie chciały to piszcie w komentarzach!!


Kochane, które barwy są Wam bliskie? Z którymi Wy same się utożsamiacie?


5 komentarzy

  1. ja bym chciała jeszcze poczytać coś o kolorkach :) bardzo ciekawy post !

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, czy ukazał się wpis o symbolice barw? Posty związane z teorią Kandinskyego pochłonęłam w całości :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! Kasiu, pojawił się wpis o łączeniu barw - http://spradamakeup.blogspot.com/2015/04/teoria-aczenie-kolorow-ich-wzajemne.html , oddziaływaniu na nas, możesz to uznać za wstęp do tematu symboliki ale jeżeli życzysz sobie osobny temat to jasne, napiszę text. Proszę tylko powiedz czy ma być to w odniesieniu stricte do malarstwa czy również np. w odniesieniu do kwiatów, itp? :)

      Usuń
    2. Pozdrawiam serdecznie :) :*

      Usuń